sowie

Akcje ekologiczne, ekologia w Wałbrzychu i okolicach. Dbaj o środowisko naturalne.

Ostatnio komentowane
Publikowane na tym serwisie komentarze są tylko i wyłącznie osobistymi opiniami użytkowników. Serwis nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za ich treść. Użytkownik jest świadomy, iż w komentarzach nie może znaleźć się treść zabroniona przez prawo.
Eko-edukacja w szkole
2010-11-07 15:07


Jak nauczyć dzieci tego, by dbały o przyrodę, by myślały odpowiedzialnie i globalnie o przyszłości świata, jak chronić dalsze pokolenia przed chorobami cywilizacyjnymi?

O potrzebie edukacji ekologicznej dzieci opowiada Małgorzata Ohme, psycholog, psychoterapeuta dziecięcy i rodzinny, wykładowca SWPS i ekspert programu Tesco dla Szkół.

Pokolenie, które wychowuje to nadal dorośli, posługujący się schematami jednego kosza, do którego wrzuca się wszystko, co popadnie (albo co najwyżej przez okno), korzystający z puszek z żywnością bez czytania etykiety (byle dało się odgrzać w mikrofali), używających pojęcia "dziury ozonowej" bez głębszego zrozumienia. To nadal pokolenie szkodliwych przyrodzie automatyzmów, do których zostaliśmy przyzwyczajeni przez wiele lat. Mam wrażenie, że akcje proekologiczne nie odnajdują w tej grupie społecznej większej atencji i nie wywołują potrzeby uczestniczenia w nich.

Współcześni rodzice rzadko stają się dobrymi nauczycielami w tej dziedzinie, bo są to hasła, które brzmią dla nich jak kampania reklamowa. Nie wywołują dłuższej refleksji ani potrzeby zmiany zachowania, która wymagałaby nakierowania przez nich znacznej części swojej uwagi na wiele czynności, które wykonują automatycznie.



Dzieci są czystą tablicą!To dzieci są czystą ekologicznie kartą, na której możemy wypisać dowolne idee, wartości, postawy. Ich naturalne zainteresowanie tym, co dzieje się wokół nich sprawia, że chętnie słuchają o ptakach, zwierzętach, przyrodzie od najmłodszych lat. W wieku przedszkolnym zadają tysiące pytań i gromadzą uzyskiwaną wiedzę w określone schematy. Jednym z nich jest EKOLOGIA.

Dzieci w okresie szkolnym przynoszą te informacje do grupy i konfrontują z innymi i nagle okazuje się, że różnice w posiadanych informacjach, zachowaniach rodziców i ich samych są ogromne. U Jasia segreguje się śmieci, używa ekologicznych toreb i protestuje przeciw wycince drzew w sąsiednim parku. Natomiast rodzice Marysi nie używają toreb wielokrotnego użytku i za każdym razem gdy robią zakupy w supermarkecie, biorą nowe reklamówki, bo mogą się przydać, w lesie łamie się gałęzie na ognisko, zdarzyło się ukraść choinkę na święta. Pani nauczycielka nie bardzo wie jak wytłumaczyć Jasiowi, dlaczego Marysia nie jest do końca winna temu, że nie wie, co to znaczy ekologia.

Wiedza nabywana w szkole jest przez dzieci internalizowana, czyli osiada w nich na zawsze. To, co stanie się teraz z ekologicznym schematem będzie miało wpływ na ich dalsze funkcjonowanie w dorosłości. Dlatego mądry pedagog zrobi wiele, by wyrównać wiedzę uczniów i by Marysia wróciła do domu z pytaniem, dlaczego inni mają trzy kosze w domu, a oni tylko jeden… Dzięki tej szkolnej edukacji Marysia ma szansę stać się nauczycielem prawidłowych zachowań dla swoich rodziców, bo w kwestii ekologii stała się lepszym ekspertem.

Źródło: swiebodzice.pl



Wróć
dodaj komentarz | Komentarze: